دندان مصنوعی با پایه ایمپلنت چیست؟
نوشته شده توسط : جی دی ایمپلنت

دندان مصنوعی با پایه ایمپلنت چیست؟

دندان مصنوعی با پایه ایمپلنت نوعی اوردنچر (overdenture ) است که بر روی ایمپلنت قرار گرفته و توسط ایمپلنت در جای خود محکم نگه داشته و پشتیبانی میشود. دندان مصنوعی معمولی روی لثه قرار میگیرد و هیچ پشتیبانی ندارد به همین علت دائما در جای خود میلغزد یا لق میشود.

دندان مصنوعی کامل با پشتیبانی ایمپلنت زمانی استفاده میشود که دندانی برای پشتیبانی در فک وجود ندارد اما استخوان کافی برای کاشت ایمپلنت وجود دارد. پروتز مصنوعی بر پایه ایمپلنت ضمایم مخصوصی دارد که کمک میکند دندان روی ایمپلنت متصل شود.

معمولا این روش در فک پایین استفاده میشود چون دندان مصنوعی معمولی در فک پایین ثبات کمتری دارد. دندان مصنوعی معمولی که متناسب با فک بالا ساخته میشود، بدون پشتیبانی کاملا ثابت می ماند و نیازی به پشتیبانی ایمپلنت ندارد. با این حال میتوانید در فک بالا نیز از این روش استفاده کنید.

درست همانند پروتز مصنوعی معمولی، برای تمیز کردن پروتزهای با پایه ایمپلنت دندانی و لثه اطراف آن هر روز باید آن را از دهان در بیاورید و از خوابیدن با دندان مصنوعی پرهیز کنید. برخی افراد ترجیح میدهند از بریج و روکش ثابت استفاده کنند تا نیازی به در آوردن آن نباشد. در این صورت باید به مرکز ایمپلنت مراجعه کنید تا وضعیت دهان شما را بررسی کند و گزینه های موجود را با شما مطرح نماید.

انواع دندان مصنوعی بر پایه ایمپلنت

دندان مصنوعی میله ای: یک میله فلزی باریکی که از انحنای فک پیروی میکند، به دو تا پنج ایمپلنتی که در فک شما نصب شده اند، متصل میشود. گیره یا انواع دیگر ضمایم با این میله، دندان مصنوعی و یا هر دو مطابقت دارند. دندان مصنوعی روی میله قرار گرفته و توسط ضمایم محکم در جای خود ثابت میشود.

دندان مصنوعی توپی: هر ایمپلنت دندانی که در استخوان فک دریل شده، یک ضمیمه فلزی در روی خود دارد که بر ضمیمه دندان مصنوعی منطبق است. در بیشتر موارد ضمایم روی ایمپلنت برجسته و توپی شکل هستند (نری) و در حفره دندان مصنوعی (مادگی) قرار میگیرند (شکل بالا). در برخی موارد دندان مصنوعی ضمیمه نری را نگه داشته و ایمپلنت حفره مادگی را در خود دارد.

در هر دو حالت توپی و میله ای، قاعده پروتز مصنوعی از آکریلیک ساخته شده که شکلی مشابه لثه دارد. دندانهای پورسلین یا آکریلیک که مشابه دندان طبیعی هستند بر روی قاعده لثه ای قرار میگیرند. هر دو نوع دندان مصنوعی توپی و میله ای باید حداقل به دو ایمپلنت دندان متصل شوند.

محل کاشت ایمپلنت

معمولا ایمپلنت ها را در جلوی دهان جایگذاری میکنند چون معمولا این بخش از دهان استخوان بیشتر و بهتری دارد. حتی در شرایطی که دندانهای جلویی مدتی است که افتاده یا کشیده شده اند، باز این امر ممکن است صادق باشد. هنگامی که دندانهایتان را از دست میدهید، استخوان آن ناحیه تحلیل میرود. علاوه بر این جلوی دهان عصبهای زیاد یا ساختارهای دیگری ندارد که در کاشت ایمپلنت دندان اختلال ایجاد کند.

زمان بندی تکمیل کاشت ایمپلنت به فاکتورهای زیادی بستگی دارد. کوتاهترین زمان حدود 5 ماه در فک پایین و هفت ماه در فک بالا است. با این حال ممکن است این فرایند یک یا چند سال طول بکشد به خصوص در شرایطی که نیاز به پیوند استخوان یا عملهای مقدماتی دیگر داشته باشید.

معمولا دو جراحی برای این کار لازم است. اولین جراحی برای جایگذاری ایمپلنت دندانی در فک (در زیر لثه) انجام میوشد و دومین جراحی برای باز کردن لثه روی ایمپلنت صورت میگیرد که معمولا سه تا شش ماه پس از عمل اول زمان بندی میشود.

گاهی کاشت یک مرحله ای ایمپلنت ممکن است انجام شود. در این روش دندانپزشک ایمپلنت را در فک نصب کرده و میله پشتیبانی کننده را نیز در همین مرحله به آن متصل میکند. میزان موفقیت این عمل بالاست.





:: برچسب‌ها: قیمت ایمپلنت,مرکز ایمپلنت,کاشت دندان,کلینیک ایمپلنت ,
:: بازدید از این مطلب : 32
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 21 آذر 1395 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: